![Buškův Hamr](/thumbnails/656x370/6/1_6ceed41f5b66b5c5021980be7fef23bc.jpg)
Buškův Hamr
Buškův hamr je funkční technickou památkou, jednou ze tří svého druhu v České republice. Vznikl roku 1780 přestavbou původního mlýna. Hamr je poháněn třemi vodními koly, jež uvádějí do chodu buchar, brus a dmychadla u výhně. K přívodu vody na kola…
Přejít na detail![Historická železnice Tábor–Bechyně](/thumbnails/656x370/8/1_8ddb4269bffdff82a50e17aae97da2c6.jpg)
Historická železnice Tábor–Bechyně
Železniční dráha Tábor–Bechyně byla první elektrifi kovanou železniční tratí na území tehdejšího Rakouska-Uherska. Plán železničního spojení z Tábora do Bechyně pochází z konce 19. století. Ve stejné době podniká své pokusy s elektrickým pohonem na…
Přejít na detail![Jindřichohradecké úzkokolejky](/thumbnails/656x370/7/1_74671270b525896e76109c3eff01a245.jpg)
Jindřichohradecké úzkokolejky
Startovním místem této úzkorozchodné železnice je město Jindřichův Hradec, odkud vychází dvě tratě: jedna severním směrem do Obrataně a druhá na jih do Nové Bystřice. Provoz Na této trati byl provoz zahájen roku 1897. Vláček na své cestě projíždí…
Přejít na detailKamenný most v Písku
Město Písek se pyšní nejstarším dosud stojícím kamenným mostem v Čechách. Vystavěla ho královská písecko-zvíkovská stavební huť ještě před koncem 13. století. Má sedm oblouků, je 110 m dlouhý a 6,5 m široký. Most zdobí kopie barokních soch a sousoší…
Přejít na detail![Koněspřežní železnice České Budějovice – Linec](/thumbnails/656x370/6/1_64ba1ebc4130387fde1959fafe3bb1b9.jpg)
Koněspřežní železnice České Budějovice – Linec
Hlavním důvodem pro zřízení koněspřežné dráhy České Budějovice – Linec byla přeprava soli z rakouské Solné komory do Čech. Stavba pod vedením inženýra Františka Antonína Gerstnera byla zahájena v roce 1825. Jednalo se o první koněspřežnou železnici…
Přejít na detail![Lipenská přehrada](/thumbnails/656x370/6/1_610e7079eddf4612e37d410beb34cdb0.jpg)
Lipenská přehrada
Lipenská přehrada je vodní dílo vybudované na řece Vltavě v letech 1952–1959. S rozlohou 48,7 km2 jde o největší přehradní nádrž a vůbec o největší vodní plochu na území České republiky, díky čemuž bývá také občas označována za české či jihočeské…
Přejít na detail![Městská elektrárna Písek](/thumbnails/656x370/6/1_6f03c3b72cf4065984ddaf171d8dfa03.jpg)
Městská elektrárna Písek
Městská elektrárna v Písku je nejstarší fungující hydroelektrárnou v Čechách. Byla zřízena po úspěšné demonstraci osvětlení centra města Františkem Křižíkem 23. června 1887. Písek se tak stal prvním městem v Čechách se stálým veřejným elektrickým…
Přejít na detailPřehrada Orlík
Orlická přehrada se pyšní hned několika unikáty. Jedná se o nejvodnatější jezero v Česku s nejvyšší betonovou hrází a druhou nejvýkonnější vodní elektrárnou v České republice. Hráz samotná je gravitační, tížná a beton, ze kterého je vyhotovena, má…
Přejít na detail![Schwarzenberský plavební kanál](/thumbnails/656x370/6/1_6e423fd1d249a42d1e8cb5bc9f25a690.jpg)
Schwarzenberský plavební kanál
Schwarzenberský plavební kanál spojuje Světlou, jeden z přítoků Studené Vltavy, a rakouskou řeku Große Mühl, přítok Dunaje, čímž propojuje úmoří Severního a Černého moře. Byl vystavěn na žádost knížete Jana Nepomuka I. ze Schwarzenbergu pod vedením…
Přejít na detail![Stádlecký most](/thumbnails/656x370/5/1_5b10ea1d817091e3755fea084790419a.jpg)
Stádlecký most
Most přes Lužnici stojí od roku 1975 pod městysem Stádlec a je posledním dochovaným empírovým řetězovým mostem v České republice. Původně, v letech 1848–1960, překlenoval Vltavu u Podolska. V roce 1959 byl jako Podolský most prohlášen národní…
Přejít na detail![Třeboňská rybniční soustava](/thumbnails/656x370/1/1_1bf1c9ec2e73d20437d7af82a4346b6f.jpg)
Třeboňská rybniční soustava
V původní močálovité krajině Třeboňska se výnosným způsobem hospodaření stalo zakládání rybníků spojené s chovem ryb. Na přelomu 15. a 16. století byl majitelem třeboňského panství Petr IV. z Rožmberka, který velmi podporoval hospodářské aktivity na…
Přejít na detailVodní mlýn Hoslovice
Jedinečně dochovaný vodní mlýn v Hoslovicích je starý více než 400 let. Unikátní mlýn s opraveným dobovým zařízením je vhodným místem pro ukázku tradiční řemeslné výroby. Koná se zde mnoho akcí, jež přibližují život na venkově i udržované tradice a…
Přejít na detailŽdákovský most
Stavba mostu byla zahájena současně se stavbou hráze přehrady Orlík v roce 1957. Stavba za 71 milionů korun československých byla definitivně dokončena roku 1967. V té době byl most považován za největší prostý plnostěnný dvoukloubový ocelový…
Přejít na detailZemský hřebčinec Písek
Zemský hřebčinec v Písku je komplex jedinečných budov z režného zdiva. Hřebčinec byl vystavěn na přelomu 19. a 20. století. První plemenní hřebci sem byli umístěni v roce 1902 a od té doby se datuje historie chovu koní v Písku. Písecký hřebčinec je…
Přejít na detail