Buškův Hamr
Buškův hamr je funkční technickou památkou, jednou ze tří svého druhu v České republice. Vznikl roku 1780 přestavbou původního mlýna. Hamr je poháněn třemi vodními koly, jež uvádějí do chodu buchar, brus a dmychadla u výhně. K přívodu vody na kola…
Přejít na detailHistorická železnice Tábor–Bechyně
Železniční dráha Tábor–Bechyně byla první elektrifi kovanou železniční tratí na území tehdejšího Rakouska-Uherska. Plán železničního spojení z Tábora do Bechyně pochází z konce 19. století. Ve stejné době podniká své pokusy s elektrickým pohonem na…
Přejít na detailJindřichohradecké úzkokolejky
Startovním místem této úzkorozchodné železnice je město Jindřichův Hradec, odkud vychází dvě tratě: jedna severním směrem do Obrataně a druhá na jih do Nové Bystřice. Provoz Na této trati byl provoz zahájen roku 1897. Vláček na své cestě projíždí…
Přejít na detailKamenný most v Písku
Město Písek se pyšní nejstarším dosud stojícím kamenným mostem v Čechách. Vystavěla ho královská písecko-zvíkovská stavební huť ještě před koncem 13. století. Má sedm oblouků, je 110 m dlouhý a 6,5 m široký. Most zdobí kopie barokních soch a sousoší…
Přejít na detailKoněspřežní železnice České Budějovice – Linec
Hlavním důvodem pro zřízení koněspřežné dráhy České Budějovice – Linec byla přeprava soli z rakouské Solné komory do Čech. Stavba pod vedením inženýra Františka Antonína Gerstnera byla zahájena v roce 1825. Jednalo se o první koněspřežnou železnici…
Přejít na detailLipenská přehrada
Lipenská přehrada je vodní dílo vybudované na řece Vltavě v letech 1952–1959. S rozlohou 48,7 km2 jde o největší přehradní nádrž a vůbec o největší vodní plochu na území České republiky, díky čemuž bývá také občas označována za české či jihočeské…
Přejít na detailMěstská elektrárna Písek
Městská elektrárna v Písku je nejstarší fungující hydroelektrárnou v Čechách. Byla zřízena po úspěšné demonstraci osvětlení centra města Františkem Křižíkem 23. června 1887. Písek se tak stal prvním městem v Čechách se stálým veřejným elektrickým…
Přejít na detailPřehrada Orlík
Orlická přehrada se pyšní hned několika unikáty. Jedná se o nejvodnatější jezero v Česku s nejvyšší betonovou hrází a druhou nejvýkonnější vodní elektrárnou v České republice. Hráz samotná je gravitační, tížná a beton, ze kterého je vyhotovena, má…
Přejít na detailSchwarzenberský plavební kanál
Schwarzenberský plavební kanál spojuje Světlou, jeden z přítoků Studené Vltavy, a rakouskou řeku Große Mühl, přítok Dunaje, čímž propojuje úmoří Severního a Černého moře. Byl vystavěn na žádost knížete Jana Nepomuka I. ze Schwarzenbergu pod vedením…
Přejít na detailStádlecký most
Most přes Lužnici stojí od roku 1975 pod městysem Stádlec a je posledním dochovaným empírovým řetězovým mostem v České republice. Původně, v letech 1848–1960, překlenoval Vltavu u Podolska. V roce 1959 byl jako Podolský most prohlášen národní…
Přejít na detailTřeboňská rybniční soustava
V původní močálovité krajině Třeboňska se výnosným způsobem hospodaření stalo zakládání rybníků spojené s chovem ryb. Na přelomu 15. a 16. století byl majitelem třeboňského panství Petr IV. z Rožmberka, který velmi podporoval hospodářské aktivity na…
Přejít na detailVodní mlýn Hoslovice
Jedinečně dochovaný vodní mlýn v Hoslovicích je starý více než 400 let. Unikátní mlýn s opraveným dobovým zařízením je vhodným místem pro ukázku tradiční řemeslné výroby. Koná se zde mnoho akcí, jež přibližují život na venkově i udržované tradice a…
Přejít na detailŽdákovský most
Stavba mostu byla zahájena současně se stavbou hráze přehrady Orlík v roce 1957. Stavba za 71 milionů korun československých byla definitivně dokončena roku 1967. V té době byl most považován za největší prostý plnostěnný dvoukloubový ocelový…
Přejít na detailZemský hřebčinec Písek
Zemský hřebčinec v Písku je komplex jedinečných budov z režného zdiva. Hřebčinec byl vystavěn na přelomu 19. a 20. století. První plemenní hřebci sem byli umístěni v roce 1902 a od té doby se datuje historie chovu koní v Písku. Písecký hřebčinec je…
Přejít na detail